Η αυτόνομη κοινότητα της Καταλονίας ξεκίνησε να δοκιμάσει το Βασικό Εισόδημα Χωρίς Προϋποθέσεις, σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα που ξεκινά το 2023. Περίπου 5.000 άτομα θα λάβουν βασικό εισόδημα  χωρίς όρους. Ωστόσο, η εφαρμογή του, η οποία θα κοστίσει μεταξύ 80 και 90 εκατ. ευρώ και είναι το μεγαλύτερο πιλοτικό πρόγραμμα επιστημονικού βασικού εισοδήματος στην Ευρώπη, θα διαρκέσει μόνο δύο χρόνια. Φαίνεται πολύ σύντομος χρόνος για να μπορέσουμε να προσδιορίσουμε τις οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις. Γιατί τόση βιασύνη;

Ο Gunther Sosna και ο Alduin Juan Gazquez πήραν συνέντευξη από τον Sergi Raventós, επικεφαλής του γραφείου του πιλοτικού προγράμματος βασικού εισοδήματος, για το Neue Debatte (ND), σχετικά με το ποια νέα γνώση θα ήλπιζαν να αποκτήσουν από το πρόγραμμα αυτό, σε ποιο βαθμό η περιφερειακή κυβέρνηση θα λάβει υπόψη το πρόγραμμα και τι επίδραση θα έχουν στο πρόγραμμα αυτό η συνεχιζόμενη αποβιομηχάνιση και το σταθερά  υψηλό επίπεδο ανεργίας των νέων στην Καταλονία.

ND: Κύριε Raventós, η αυτόνομη κοινότητα της Καταλονίας εγκαινιάζει ένα πιλοτικό πρόγραμμα για την εφαρμογή ενός βασικού εισοδήματος χωρίς προϋποθέσεις στις αρχές του 2023. Στο παρελθόν, έχουν ήδη γίνει πολλές δοκιμές, για παράδειγμα στη Ναμίμπια ή τη Φινλανδία , που απέδειξαν ότι ένα βασικό εισόδημα έχει θετική επίδραση στην κοινωνική συμπεριφορά, τονώνει την τοπική οικονομία και βελτιώνει επίσης την ψυχολογική κατάσταση των ανθρώπων που το λαμβάνουν. Τι παραπάνω γνώση θα προσκομίσει  το πείραμα της Καταλονίας;

Sergi Raventós: Χρησιμοποιώντας την Καταλονία ως παράδειγμα, θα θέλαμε να επισημάνουμε διάφορες πτυχές του πιλοτικού έργου. Πρώτα απ ‘όλα, το χαρακτηριστικό της καθολικότητας. Τα περισσότερα από τα πιλοτικά προγράμματα έχουν πραγματοποιηθεί για πολύ συγκεκριμένες πληθυσμιακές ομάδες (άνεργοι, άστεγοι κ.λπ.). Θα θέλαμε να εισαγάγουμε ένα σχεδόν καθολικό βασικό εισόδημα στην Καταλονία, αφού το πλουσιότερο 10% του πληθυσμού δεν λαμβάνεται υπόψη.

Επιπλέον, θέλουμε να επισημάνουμε ότι είναι ένα πραγματικό βασικό ποσό εισοδήματος, αφού ανέρχεται σε 800 ευρώ  για έναν ενήλικα και 300 ευρώ για άτομα κάτω των 18 ετών, ποσά που αντιστοιχούν περίπου στο όριο της φτώχειας στην Καταλονία. .

Θέλουμε επίσης να αναλύσουμε ορισμένες επιπτώσεις του βασικού εισοδήματος που δεν έχουν μελετηθεί σχεδόν καθόλου στις ανεπτυγμένες χώρες:  η χρήση των δημόσιων υπηρεσιών, η εργασία στη φροντίδα, η επιχειρηματικότητα, η κοινωνική συνοχή και συμμετοχή, τα ποσοστά φτώχειας και ανισότητας, η υγεία, οι σχέσεις και οι επιρροές…

ND: Στο πιλοτικό αυτό πρόγραμμα περιλαμβάνονται συνολικά 5.000 άτομα. Από δύο επιλεγμένους δήμους υπάρχουν 2.500 άτομα συνολικά και θα προστεθούν άλλα 2.500 άτομα που ζουν στην Καταλονία. Καθένας από αυτούς θα λάβει ένα Βασικό Εισόδημα. Οι ενήλικες θα λαμβάνουν 800 ευρώ το μήνα και οι ανήλικοι 300 ευρώ. Με ποια κριτήρια επιλέχθηκαν οι δήμοι και τα υποκείμενα της δοκιμής;

Sergi Raventós: Όπως εξηγείτε κι εσείς, το σχέδιό μας είναι ένα διπλό πιλοτικό πρότζεκτ: ένα τυχαίο ελεγχόμενο δείγμα με 2.500 άτομα σε εθνικό επίπεδο, όπου όλα τα άτομα θα λάβουν το Βασικό Εισόδημα, και μια μελέτη συνθετικού ελέγχου στους δύο δήμους από 1.200 έως 1440 κατοίκους, όπου όλοι οι κάτοικοι του δήμου θα λάβουν το Βασικό Εισόδημα.

Αυτή η διπλή πιλοτική μελέτη έχει το πλεονέκτημα ότι επιτρέπει την εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με τον αντίκτυπο ενός ατομικού Βασικού Εισοδήματος στο επίπεδο της Καταλονίας, μέσω τυχαίας επιλογής συμμετεχόντων, και ταυτόχρονα εξετάζει την επίδραση της καθολικότητας,  χάρη στη μελέτη του συνθετικού ελέγχου σε δύο δήμους.

Οι συμμετέχοντες θα επιλεγούν τυχαία και οι δήμοι θα επιλεγούν με βάση τα δεδομένα  που, λόγω των στατιστικών τους δεικτών, είναι οι πιο αντιπροσωπευτικοί της Καταλονίας για αξιολόγηση και λήψη των αποτελεσμάτων.

ND: Η ζωή στην Καταλονία είναι ακριβή και τα εισοδήματα χαμηλά. Στη Βαρκελώνη, την πρωτεύουσα της Καταλονίας και μια από τις πλουσιότερες περιοχές της Ισπανίας, οι κάτοικοι της Βαρκελώνης λαμβάνουν κατά μέσο όρο ακαθάριστο μηνιαίο μισθό περίπου 1.900 ευρώ. Στα περίχωρα είναι έως και 300 ευρώ λιγότερο. Όμως το φαγητό, η στέγαση και τα δίδακτρα των σχολείων επιβαρύνουν το ήδη μικρό πορτοφόλι. Και τα κόστη αυξάνονται. Ο πληθωρισμός ξεπέρασε το 10% τον Αύγουστο του 2022 και επομένως είναι ο υψηλότερος από τα μέσα της δεκαετίας του 1980. Αρκούν οι μηνιαίες πληρωμές 800 ή 300 ευρώ που προβλέπονται στο πιλοτικό τεστ του Βασικού Εισοδήματος;

Sergi Raventós: Είναι ένα σημείο ενδιαφέρον. Είναι σαφές ότι μιλάμε για ένα βασικό εισόδημα για την κάλυψη του επιπέδου διαβίωσης. Βασιστήκαμε στο όριο της φτώχειας της Καταλονίας για να αποφασίσουμε επιτέλους ένα ατομικό βασικό ποσό των 800 ευρώ το μήνα, όμως συμβατό και με άλλες πηγές εισοδήματος (για παράδειγμα, από μια δουλειά). Και αυτό είναι άνευ όρων και ατομικό και όχι ανά νοικοκυριό, σε αντίθεση με το υπάρχον εισόδημα για τους φτωχούς, όπως το Εγγυημένο Εισόδημα Ιθαγένειας, ένα επίδομα που υπάρχει στην Καταλονία, το οποίο είναι 664 ευρώ για ένα άτομο και 996 ευρώ για δύο, 1096 ευρώ για τρεις … και το οποίο είναι ασυμβίβαστο με αμειβόμενη εργασία και συνδέεται με σχέδιο κοινωνικής ή εργασιακής ένταξης.

Ανάλογα με την οικογένεια, μπορούν να έχουν το εισόδημά τους μαζί με το Βασικό Εισόδημα, και πρέπει να θυμόμαστε ότι οι ανήλικοι θα λαμβάνουν επίσης 300 ευρώ. Πιστεύουμε ότι θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές, αν και σε ορισμένα νοικοκυριά, φυσικά, θα είναι απαραίτητη και άλλου είδους υποστήριξη για να τα βγάλουν πέρα.

ND: Η δοκιμή αυτή, με κόστος μεταξύ 80 και 90 εκατ. ευρώ, θα διαρκέσει μόνο δύο χρόνια. Αυτό φαίνεται αρκετά βραχυπρόθεσμο για την επίτευξη σημαντικών αποτελεσμάτων που να επιτρέπουν δεσμευτικά συμπεράσματα σχετικά με τον αντίκτυπο ενός Βασικού Εισοδήματος στην κοινωνία ή υπάρχουν άλλες εμπειρίες;

Sergi Raventós: Νομίζω ότι είναι το πιο φιλόδοξο πιλοτικό σχέδιο όσον αφορά τους οικονομικούς πόρους, τον αριθμό των ατόμων που συμμετέχουν και το ποσό του βασικού εισοδήματος που εκχωρείται. Δεν γνωρίζω άλλο έργο με τέτοιο εύρος και προϋπολογισμό.

Γνωρίζουμε όμως επίσης ότι σημαντικά συμπεράσματα μπορούν να εξαχθούν μετά από δύο χρόνια, όπως σε κάθε πιλοτικό πρόγραμμα βασικού εισοδήματος που ισχυρίζεται ότι είναι καθολικό. Δεν θα είναι δυνατό για ορισμένα άτομα να πραγματοποιήσουν συγκεκριμένες δραστηριότητες ή έργα κατά τη διάρκεια του ίδιου του πιλοτικού έργου, αλλά πιστεύουμε ότι θα έχει σημαντικό αντίκτυπο σε πολλά άλλα άτομα.

Υπάρχουν πολλές εμπειρίες: Καναδάς στη δεκαετία του ’70, Ηνωμένες Πολιτείες, Ινδία, Ναμίμπια, Φινλανδία, Ιράν, Μογγολία, Κένυα, Βαρκελώνη,… αλλά διαφέρουν πολύ μεταξύ τους, όπως και ο αριθμός των δικαιούχων, τα ποσά, η διάρκεια κ.λπ. Το έργο μας στην Καταλονία θα επικεντρωθεί σε δύο στοιχεία που ελάχιστα έχουν διερευνηθεί στις ανεπτυγμένες χώρες: τα χαρακτηριστικά της καθολικότητας και της επάρκειας του ποσού, και ελπίζουμε να παράσχουμε κάποια σημαντικά δεδομένα.

ND: Ποιοι κρατικοί φορείς συμμετέχουν στο πείραμα και ποιες οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών;

Sergi Raventós: Είναι ένα κυβερνητικό πιλοτικό έργο, δηλαδή της Αυτοδιοίκησης της Καταλονίας. Υπάρχουν οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών που αποτελούν μέρος του γνωμοδοτικού συμβουλίου του γραφείου του πιλοτικού σχεδίου. Υπάρχουν εκπρόσωποι του «Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya*, που συγκεντρώνει περισσότερους από 3.000 οργανισμούς. Περιλαμβάνει συλλόγους, ιδρύματα, συνεταιριστικές κοινωνικές πρωτοβουλίες και εταιρείες που εργάζονται για τα άτομα σε όλα τα στάδια της ζωής και σε όλους τους τομείς: παιδική ηλικία και οικογένεια, εφήβους και νέους, ηλικιωμένους, μετανάστες και πρόσφυγες, άτομα με αναπηρίες, ψυχικές διαταραχές, τον εθισμό στα ναρκωτικά, με δυσκολίες εισόδου στην αγορά εργασίας, τους άστεγους ή την κοινότητα των Ρομά και πολλούς άλλους.

Υπάρχει επίσης το Εθνικό Συμβούλιο για τη Nεολαία της Καταλονίας (CNJC), μια πλατφόρμα που συγκεντρώνει σχεδόν εκατό οργανώσεις νεολαίας της Καταλονίας και τοπικά συμβούλια νεολαίας. Εκπροσωπείται επίσης το Col•legi de Treball Social de Catalunya, εκπρόσωπος και επαγγελματική και κοινωνική αναφορά για την ομάδα των κοινωνικών λειτουργών.

Επιπλέον, θέλαμε να συμπεριλάβουμε στο συμβούλιο άτομα που έχουν ερευνήσει το βασικό εισόδημα χωρίς προϋποθέσεις, εξέχοντες ακαδημαϊκούς όπως καθηγητές από διαφορετικά πανεπιστήμια που έχουν κάνει προτάσεις χρηματοδότησης, καθώς και υποστηρικτές των μανιφέστων βασικού εισοδήματος διαφορετικών πληθυσμιακών ομάδων: LGTBI , φεμινιστικές ομάδες, άτομα από τον πολιτιστικό τομέα, από τον κοινωνικό τομέα, άτομα με προβλήματα ψυχικής υγείας κ.λπ.

ND: Το έργο χρηματοδοτείται από τη Αυτοδιοίκηση της Καταλονίας (Generalitat de Cataluña), για την οποία μπορεί κανείς αναμφίβολα να υποθέσει πολιτική σκοπιμότητα αλλά όχι επιστημονική ουδετερότητα. Ποιος θα αξιολογήσει τα δεδομένα του έργου, τι επιρροή έχει η κυβέρνηση σε αυτόν και στη μετέπειτα δημοσίευση των αποτελεσμάτων;

Sergi Raventós: Η κυβέρνηση, μέσω του γραφείου σχεδιασμού πιλοτικών έργων, που αποτελείται από τεχνικούς και εμπειρογνώμονες, θέλει να λάβει τα πιο αυστηρά επιστημονικά αποτελέσματα για να τα αξιολογήσει και να εξαγάγει συμπεράσματα, για το λόγο αυτό δεν ασκεί καμία πολιτική επιρροή ως προς αυτό.

Το γραφείο είναι υπεύθυνο για το σχεδιασμό και την υλοποίηση του πιλοτικού έργου και έχει προγραμματιστεί μια αξιολόγηση επιπτώσεων, η οποία θα διεξαχθεί από το Ιβάλουα (Ivàlua), το Καταλανικό Ινστιτούτο για την Αξιολόγηση των Δημοσίων Πολιτικών, ένα αναγνωρισμένο και εξαιρετικά σεβαστό ίδρυμα, ανεξάρτητο από την κυβέρνηση και το γραφείο.

Προκειμένου ο σχεδιασμός να είναι ο καλύτερος για την αξιολόγηση του πιλοτικού έργου, το Ιβάλουα (Ivàlua) μας συμβούλεψε επίσης σχετικά με το σχεδιασμό. Μας ενδιαφέρει να προσφέρουμε ουσιαστικά αποτελέσματα και είμαστε επίσης οι πρώτοι που λέμε ότι δεν θέλουμε να κάνουμε κακή επιστημονική δουλειά. Θα έχουμε επίσης μια επιστημονική επιτροπή που θα κάνει τεχνικές και επιστημονικές συστάσεις και θα μας συμβουλεύει. Θα αποτελείται από καταξιωμένους ακαδημαϊκούς από όλο τον κόσμο και άλλους που έχουν συμμετάσχει σε διάφορα πιλοτικά προγράμματα σε όλο τον κόσμο.

ND: Η αποβιομηχάνιση προχωρά σε όλη την Ευρώπη. Η υποαπασχόληση και κυρίως η ανεργία των νέων είναι μόνιμα προβλήματα εδώ και πολύ καιρό. Στην Καταλονία βρίσκεται σε καταστροφικό επίπεδο γύρω στο 30%. Στην υπόλοιπη Ισπανία η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη. Το γεγονός ότι σχεδόν τα δύο τρίτα των νέων μεταξύ 25 και 29 ετών συνεχίζουν να ζουν με τους γονείς τους επειδή δεν μπορούν να ζήσουν μόνοι τους , δεν είναι επίσης σημάδι ενός ρόδινου μέλλοντος. Μήπως είναι το πιλοτικό πρόγραμμα και πολιτικά σημαντικό, επειδή οι προοπτικές εργασίας χειροτερεύουν, ειδικά για τους νέους, και πρέπει να βρεθεί ένα μέσο για να κρατήσει τους νέους ήρεμους;

Sergi Raventós: Λοιπόν, στο πιλοτικό έργο εστιάσαμε πολύ στους νέους και γι’ αυτό έχουμε επίσης, όπως έχει ήδη ειπωθεί, το Εθνικό Συμβούλιο Νεολαίας που εκπροσωπείται στο συμβουλευτικό μας συμβούλιο.

Γνωρίζουμε ότι το βασικό εισόδημα είναι πολύ σημαντικό για πολλούς νέους με διάφορους τρόπους: Όσον αφορά τη φτώχεια για πολλούς νέους  πιστεύουμε ότι μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο. Μπορεί να είναι ένα μέσο για την αύξηση της ελευθερίας, ώστε να μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές μετά την υποχρεωτική εκπαίδευση και να μην χρειάζεται απαραίτητα να αποδεχτούν επισφαλή εργασία στην αγορά εργασίας για να επιβιώσουν. Θα είμαστε σε θέση να αξιολογήσουμε εάν αλλάζει η χειραφέτηση των νέων και εάν το Βασικό Εισόδημα τούς επιτρέπει να ζουν έξω από τη γονική φροντίδα. Και θα μπορέσουμε επίσης να αξιολογήσουμε εάν μπορεί να μειώσει τη συμμετοχή του εργατικού πληθυσμού σε επισφαλείς εργασίες.

Οι νέοι είναι από τις ομάδες που μπορούν να ωφεληθούν περισσότερο από ένα Βασικό Εισόδημα. Χωρίς αμφιβολία, δεν είναι τυχαίο ότι οι δημοσκοπήσεις είναι πολύ θετικές απέναντι σε αυτή την πρόταση.

ND: Το καταλανικό πιλοτικό πρόγραμμα έχει μια ιδιαιτερότητα: το 10 τοις εκατό των υψηλότερων εισοδημάτων, δηλαδή οι πλούσιοι, δεν λαμβάνουν Βασικό Εισόδημα. Πώς φιλτράρεται αυτή η ομάδα; Μέσω φορολογικών στοιχείων;

Sergi Raventós: Ναι, το πιλοτικό έργο θα είναι σχεδόν καθολικό και όλοι θα μπορούν να επωφεληθούν, εκτός από άτομα που υπερβαίνουν ένα συγκεκριμένο όριο εισοδήματος, όπως το πλουσιότερο 10%, ή άτομα που έχουν δηλώσει φόρους ακίνητης περιουσίας.

Όσοι επιλεγούν θα λάβουν ειδοποίηση ότι έχουν επιλεγεί και θα τους δώσουμε τη δυνατότητα να συμμετάσχουν εάν το επιθυμούν. Θα πρέπει επίσης να συμφωνήσουν να παρέχουν τα φορολογικά τους στοιχεία.

Η συμμετοχή θα γίνει μέσω ηλεκτρονικής φόρμας, στην οποία τα άτομα θα πρέπει να δηλώσουν εάν έχουν ακαθάριστο εισόδημα ίσο ή μικρότερο από 45.000 ευρώ καθώς και αν έχουν υποβάλει δήλωση περιουσιακής κατάστασης,  για να μπορούν να συμμετάσχουν.

ND: Εξαιρούνται οι πλούσιοι από την κατανομή του Βασικού Εισοδήματος, αλλά συμπεριλαμβάνονται γιατροί, φαρμακοποιοί, δημόσιοι υπάλληλοι κ.λπ. Στην έρευνα για τις επιπτώσεις του Βασικού Εισοδήματος στο τέλος του έργου, θα έμενε η εντύπωση ότι δοκιμάζεται η επιλογή μιας νεοφεουδαρχικής κοινωνίας δύο τάξεων, στην οποία οι εξαθλιωμένες μάζες παραμένουν ήρεμες, ταΐζοντάς τις προτού να έχουν επαναστατικές ιδέες. Γιατί οι πλούσιοι δεν παίρνουν Βασικό Εισόδημα και τι ρόλο παίζουν στην ποιοτική αξιολόγηση του έργου;

Sergi Raventos: Εάν το βασικό εισόδημα εφαρμόζεται σε επίπεδο χώρας ή επικράτειας, πρέπει να είναι ένα είδος αναδιανομής πλούτου που πηγαίνει από πάνω προς τα κάτω, από εκείνους που έχουν τα περισσότερα προς τη συντριπτική πλειοψηφία του πληθυσμού. Αλλά σε ένα πιλοτικό σχέδιο, δεν μπορούμε να κάνουμε φορολογική μεταρρύθμιση, ούτε να μειώσουμε τους φόρους, ούτε να τους αυξήσουμε. Και αυτός είναι ο λόγος που επιλέξαμε να το δώσουμε στον μεγαλύτερο δυνατό αριθμό ανθρώπων και με μια καθολική προσέγγιση, αλλά εξαιρουμένου του πλουσιότερου 10% του πληθυσμού, για να προσομοιώσουμε, σαν να λέμε, ότι αυτοί οι άνθρωποι θα έπρεπε επίσης να πληρώσουν περισσότερους φόρους από ό,τι θα έπαιρναν με το βασικό εισόδημα. Αυτό λαμβάνει επίσης υπόψη μια σημαντική συζήτηση που διεξάγουμε στις κοινωνίες μας σχετικά με τις μεγάλες κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες που υπάρχουν και σχετικά με το γεγονός ότι ο πλούτος συγκεντρώνεται ολοένα και περισσότερο σε λιγότερους ανθρώπους.

ND: Ανεξάρτητα από το ποια θα είναι τα αποτελέσματα του πιλοτικού προγράμματος, πιστεύετε ότι η προαναφερθείσα αποβιομηχάνιση και η αυξανόμενη αυτοματοποίηση και ψηφιοποίηση, που διώχνει όλο και περισσότερο τους ανθρώπους και το εργατικό δυναμικό τους εκτός παραγωγής και υπηρεσιών και πρακτικά εξατμίζει τη μισθωτή απασχόληση μέσω μερικής απασχόλησης και με την ώρα, επιτρέπει μια άλλη επιλογή από την εισαγωγή του Βασικού Εισοδήματος για την παροχή επαρκούς εισοδήματος;

Sergi Raventós: Κατά τη γνώμη μου, η αιτιολόγηση του βασικού εισοδήματος είναι ζήτημα κοινωνικής δικαιοσύνης και η ιδέα του πώς πρέπει να είναι μια δίκαιη και πιο ελεύθερη κοινωνία. Είναι ένα ζήτημα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, των δικαιωμάτων του πολίτη. Πιστεύω ότι είναι ένα καλό και σπουδαίο βήμα για τη μείωση ή την εξάλειψη της φτώχειας και τη διασφάλιση ότι όλοι έχουν δικαίωμα σε ένα βασικό εισόδημα ως πολίτες μιας χώρας, καθώς και για να αυξηθεί ο βαθμός πραγματικής ελευθερίας των ανθρώπων να ζήσουν μια καλύτερη ζωή.

Ενώ τα κίνητρα για τη ζήτηση ή ακόμα και την ανάγκη για ένα βασικό εισόδημα είναι πολλά και ποικίλα, και σίγουρα υπάρχουν άνθρωποι που το προσέγγισαν ή το προσεγγίζουν ανησυχώντας για τις επιπτώσεις της αυξανόμενης αυτοματοποίησης που απομακρύνει τους ανθρώπους από την αγορά εργασίας, για μένα δεν είναι ο μόνος λόγος ούτε ο πιο σημαντικός. Στην πραγματικότητα, τα επιχειρήματα υπέρ του βασικού εισοδήματος έχουν δοθεί εδώ και πολλά χρόνια και δεν χρειάζεται να επιστρέψουμε στην προέλευση τους δηλαδή στον Thomas Paine ή τον Thomas Spence του 18ου αιώνα, αλλά μάλλον στη δεκαετία του 1980 και σε συγγραφείς όπως ο Philippe Van Parijs ή ο Guy Standing, δηλαδή πριν από την ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης και τον σημερινό αυξανόμενο αυτοματισμό.

(*Εκπροσωπούν όλες τις καταλανικές κοινωνικές οντότητες, υπερασπίζονται τα κοινωνικά δικαιώματα και αγωνίζονται για την εξάλειψη της φτώχειας και τη μείωση των ανισοτήτων στην Καταλονία)

https://www.sinpermiso.info/textos/renta-basica-incondicional-el-ambicioso-proyecto-de-cataluna

Μετάφραση Κυριακή Κλοκίτη

Διαβάστε επίσης

Εντουάρ Λουί: «Ενάντια στον φασισμό, θα πάω να ψηφίσω έναν υποψήφιο που μισώ βαθιά»

Τον Εντουάρ Λουί, μια από τις πιο μαχητικές φωνές υπέρ της εργατικής…

Δίκη Πολύκαρπου Γεωργιάδη: μια κακόγουστη φάρσα της «Αντιτρομοκρατικής»

Ενάμιση χρόνο πριν, την Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2020, ο αγωνιστής Πολύκαρπος Γεωργιάδης…