Supporters wave flags and cheer as a convoy of trucks passes in Rigaud, Quebec, Canada, on Friday, Jan. 28, 2022. A “freedom convoy” of Canadian truckers and other activists is on their way to Ottawa to protest the country’s vaccine mandates and other Covid-19 control measures. Photographer: Christinne Muschi/Bloomberg via Getty Images

Πηγή: Jacobin (5.2.2022) | Μετάφραση: Δημήτρης Μπιτουλάς-Κουρούσης

 

Το αυτοαποκαλούμενο «Κομβόι για την ελευθερία» (Freedom Convoy) των οδηγών φορτηγού, οι οποίοι αυτή τη στιγμή έχουν καταλάβει την πρωτεύουσα του Καναδά, υποστηρίζει ότι είναι μια ευρεία λαϊκή κίνηση που την απασχολούν τα δεινά των εργατών, ειδικά των οδηγών φορτηγού, οι οποίοι έχουν υποφέρει στην περίοδο της πανδημίας. Το κομβόι έχει δεχθεί επαίνους από άτομα όπως ο Έλον Μασκ, ο Τζόρνταν Πίτερσον (Σ.τ.Μ. συντηρητικός «φιλόσοφος») ενώ έχουν κερδίσει θετική κάλυψη από τα συντηρητικά μίντια και αποδοχή από μέλη της Καναδέζικης βουλής. Ο λογαριασμός του κομβόι στο GoFundMe (Σ.τ.Μ. ιστότοπος για ηλεκτρονική οικονομική στήριξη) έχει ως τώρα συγκεντρώσει 10 εκ. δολάρια σε δωρεές.

Παρά την ευρεία αποδοχή και στήριξη, το ίδιο το κομβόι αυτοπαρουσιάζεται ως μια ένωση εργαζομένων χωρίς συνοχή, οι οποίοι έχουν κουραστεί από τις δυσκολίες που υπέστησαν και τώρα λένε την αλήθεια στα μούτρα της εξουσίας. Όμως, μια πιο προσεκτική ματιά σε μέλη-κλειδιά του κομβόι αποκαλύπτει ότι πολλές από τις ανησυχίες των διαμαρτυρόμενων δεν έχει να κάνει τόσο με τα εργατικά δικαιώματα ή τα εργασιακά γενικότερα στον κλάδο των φορτηγατζήδων του Καναδά. Αντίθετα, οι οργανωτές έχουν στο παρελθόν προπηλακίσει εργάτες με πλακάτ και έχουν αδιαφορήσει για εκκλήσεις βοηθείας από ριζοσπαστικοποιημένους οδηγούς που παλεύουν ενάντια στις παρακρατήσεις μισθών.

Μια ιστορία διάλυσης συνδικαλιστικών οργάνων

Το γεγονός που ξεσήκωσε τους φορτηγατζήδες να διαδηλώσουν είναι ένας νέος ομοσπονδιακός νόμος, ο οποίος υποχρεώνει τους μη εμβολιασμένους Καναδούς οδηγούς φορτηγών να κάνουν 14 μέρες καραντίνα όταν επιστρέφουν από τις ΗΠΑ. Παρά το γεγονός ότι το 90% των οδηγών έχει εμβολιαστεί, αυτή η τροπολογία ξεσήκωσε μια ηχηρή μειοψηφία από τη Δεξιά, ο θυμός της οποίας έχει φουντώσει καιρό πριν την πανδημία. Ο ηγέτης του κομβόι για την ελευθερία και ιδρυτής του Ενωμένου Καναδά (Canada United), Τζέιμς Μπαοντέρ είναι ακροδεξιός και σίγουρα δεν ανελίχτηκε μέσα από το εργατικό κίνημα.

Δύο χρόνια πριν, ο Μπαοντέρ συμμετείχε σε ένα άλλο Κομβόι, με όνομα Ενωμένοι Οδηγούμε (United we Roll), το οποίο είχε συνδεθεί με ακροδεξιά στοιχεία των Κίτρινων Γιλέκων του Καναδά και άλλες ομάδες λευκών εθνικιστών. Εκείνο το κομβόι κινητοποιήθηκε ενάντια στον ομοσπονδιακό νόμο για τον φόρο στο διοξείδιο του άνθρακα και ενάντια στη σύμβαση για τους πρόσφυγες του ΟΗΕ, μαζεύοντας υποστήριξη από συντηρητικούς πολιτικούς από όλη τη χώρα. Το Ενωμένοι Οδηγούμε σχεδίαζε αντισυνδικαλιστικές διαμαρτυρίες στις οποίες τα μέλη του κομβόι απειλούσαν να διαλύσουν τους συνδικαλιστές (Σ.τ.Μ. στα αγγλικά υπάρχει ο όρος picket line, για να περιγράψει ειρηνικές, συνήθως, διαμαρτυρίες στις οποίες τα άτομα που συμμετέχουν φέρουν πλακάτ. Ο όρος χρησιμοποιείται και εδώ), απειλώντας να τους πατήσουν με τα φορτηγά. Ο Μπαοντέρ βιντεοσκοπούσε ζωντανά τις διαμαρτυρίες, στις οποίες οι συνδικαλιστές κατήγγειλαν ότι μέλη του κομβόι τους απείλησαν και έλεγαν ακρότητες από τα μεγάφωνα.

Το μέγεθος του αντιεργατισμού του κομβόι έγινε ξεκάθαρο όταν τα αφεντικά των συνδικαλιστών επαίνεσαν δημόσια τα μέλη του, σε συνέντευξη τύπου πριν από  πορεία των συνδικαλιστών. Μερικούς μήνες πριν από τα παραπάνω, το ίδιο κομβόι ανήρτησε στη σελίδα του στο facebook άρθρα ενάντια σε άλλη απεργία. Οι εργάτες των τρένων της Teamsters CN μπλόκαραν τις γραμμές του τρένου για μια εβδομάδα απαιτώντας καλύτερο ωράριο, καλύτερους μισθούς και καλύτερες συνθήκες ζωής. Το Ενωμένοι Οδηγούμε, προφανώς, έδειξε περισσότερο ενδιαφέρον για την ανησυχία ενός αφεντικού της αγροτικής οικονομίας από ό,τι για τους εργάτες. Το να λέμε ότι ο Μπαοντέρ ή όποιο μέλους του «Κομβόι για την ελευθερία», το οποίο σχετίζεται με το Ενωμένοι Οδηγούμε, στηρίζει τις συνδικαλιστικές ενώσεις, τραβά την αλήθεια από τα μαλλιά.

Καμιά αλληλεγγύη για τους μετανάστες οδηγούς

Εκτός του Μπαοντέρ, και άλλοι ηγέτες του «Κομβόι για την ελευθερία», όπως ο Pat King, η Tamara Lich, και ο BJ Lichter, σχετίζονται με ομάδες μίσους και έχουν εκφραστεί ρατσιστικά και ενάντια στις/στους μετανάστριες/μετανάστες. Αυτό μπορεί να εξηγήσει γιατί το κομβόι είναι «περιέργως» σιωπηλό σε εργασιακά θέματα μεταναστών οδηγών, οι οποίοι αποτελούν το ένα τρίτου του κλάδου. Οι μισοί οδηγοί στις μεγάλες πόλεις είναι μετανάστες από την ανατολική Ασία. Μερικοί από αυτούς τους μετανάστες-οδηγούς θεωρούν ότι το «Κομβόι για την ελευθερία» τραβά την προσοχή από σοβαρά εργατικά προβλήματα του κλάδου. Ενώ το κομβόι ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τα περί υποχρεωτικότητας του εμβολίου, δεν μιλάει για απάτες σε ό,τι αφορά την πρόσληψη στον κλάδο (predatory recruitment scams), για την ανεπαρκή εκπαίδευση, την έλλειψη στάσεων ανάπαυσης, την έλλειψη υποδομών στους αυτοκινητόδρομους, για την εσφαλμένη ταξινόμηση των εργατών και το σκάνδαλο δισεκατομμυρίων μέσω παρακράτησης μισθών από τους εργοδότες.

Τους τελευταίους μήνες, μετανάστες οδηγοί στο Οντάριο έχουν κάνει πορείες και έχουν διαδηλώσει έξω από τα σπίτια των αφεντικών τους, ενώ έχουν διαλύσει μέχρι και μια προεκλογική καμπάνια ενός πολιτικού με ένα απλό αίτημα: να πληρωθούν για την εργασία τους. Η από-τα-κάτω ομάδα Naujawan Support Network, δημιουργήθηκε για να στηρίξει αυτούς τους φορτηγατζήδες και δημιούργησε μια καμπάνια οικονομικής ενίσχυσης η οποία έχει συγκεντρώσει πάνω από 18.000 δολάρια. Η διαφορά  μεταξύ αυτής της καμπάνιας και των 10 εκ. δολαρίων που μάζεψε το κομβόι για την ελευθερία είναι η πρώτη θα χρησιμοποιηθεί, όντως, για να στηρίξει εργαζόμενες/ους. Αντίθετα, καθώς δεν είναι ξεκάθαρο από πού προήλθαν τα χρήματα του κομβόι, και ταυτόχρονα είναι άγνωστο το πώς θα χρησιμοποιηθούν, η πλατφόρμα GoFundMe διέκοψε την ενίσχυσή του. Οι φορτηγατζήδες του έχουν μπλοκάρει τα σύνορα της Αλμπέρτα με την Αμερική, αφήνοντας 50-100 Ασιάτες φορτηγατζήδες εγκλωβισμένους στην Μοντάνα χωρίς φαγητό για δύο μέρες, εν μέσω καταιγίδας! «Πολλοί φορτηγατζήδες δεν έχουν καν φαγητό, κάποιοι έχουν ιατρικά προβλήματα, κάποιοι έχουν άσθμα και κάποιοι θέματα με τον θυροειδή, κανείς δεν μας ακούει, σας παρακαλώ βοηθήστε μας». Αυτές ήταν οι δηλώσεις του Lovepreet Singh στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καλώντας την κυβέρνηση για βοήθεια.

Ελευθερία για μένα, όχι για σένα

Το »Κομβόι για την ελευθερία» θέλει να αρθούν όλα τα μέτρα προστασίας ενάντια στην Cοvid-19, συμπεριλαμβάνοντας τις μάσκες, τα εμβόλια και τους περιορισμούς στις συγκεντρώσεις. Οι αντι-συνδικαλιστές, συντηρητικοί πολιτικοί σε όλη τη χώρα τούς έχουν στηρίξει, ενώ κάποιοι από αυτούς, τους συνάντησαν και προσωπικά. Σε αντίθεση με τη στάση της αστυνομίας σε άλλες συγκεντρώσεις στην ιστορία του Καναδά, οι ομάδες καταστολής της Οτάβα έχουν υπάρξει ως τώρα ανεκτικότατοι στις αντιπαραθέσεις με το κομβόι. Ταυτόχρονα, ένα μικρό εταιρικό λόμπι του Καναδά, η Καναδέζικη Ομοσπονδία Ανεξάρτητων Εταιριών (Canadian Federation of Independent Buiseness), έχει καλέσει την κυβέρνηση να άρει τις προϋποθέσεις που αφορούν τον εμβολιασμό των φορτηγατζήδων. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Καναδέζικη Ομοσπονδιακή και Περιφερειακή Κυβέρνηση έχει «λούσει» τη διαχείριση της πανδημίας τα τελευταία δύο χρόνια, προκαλώντας πολλά δεινά στις/στους εργάτριες/ες, τις οικογένειές τους, και τις διάφορες κοινότητες. Είναι ακόμα αλήθεια ότι οι Καναδοί πολιτικοί αρχηγοί έχουν εναποθέσει μια υπέρ του δέοντος ευθύνη στα μη εμβολιασμένα άτομα, ότι παρατείνουν τη διάρκεια της πανδημίας. Το να βρίσκουν τον αποδιοπομπαίο τράγο σε μια αδιάλλακτη μειονότητα είναι προφανώς προτιμότερο από το να ρίξουν ευθύνες στα αφεντικά για μη ασφαλή εργασιακά περιβάλλοντα καθώς και από το να αντιστρέψουν την επί δεκαετίας υποχρηματοδότηση και ιδιωτικοποίηση  του συστήματος υγείας.

Προφανώς, ούτε οι ηγέτες του κομβόι κάνουν λόγο για πολιτικές αλλαγές που θα μπορούσαν να ελαφρύνουν τους εργάτες. Το μόνο που φαίνεται να μπορεί να κάνει το κομβόι είναι να βελάζει «όχι στα εμβόλια» όταν, απευθυνόμενο στο κοινωνικό υποκείμενο το οποίο υποτίθεται ότι εκφράζει, μιλάει για θέματα υψίστης σημασίας. Δεν έχει υπάρξει κουβέντα για ενίσχυση του συστήματος δημόσιας υγείας, την επίρριψη ευθυνών στους εργοδότες, τις επί πληρωμή αναρρωτικές άδειες, τον έλεγχο του ενοικίου ή την οικονομική στήριξη των οδηγών οι οποίοι έχασαν τη δουλειά τους. Αυτό το οποίο σίγουρα δεν κάνει, είναι να καλεί τους εργάτες να συνδικαλιστούν μαζικά. Οι ηγέτες του προωθούν μια εγωκεντρική, φιλελεύθερη (Σ.τ.Μ. εδώ η λέξη φιλελεύθερη χρησιμοποιείται για να μεταφέρει τον όρο libertarian και όχι liberal, αφού η ελληνική βιβλιογραφία δεν έχει ακόμα μεταφράσει τον όρο) αντίληψη, στην οποία η ατομική ελευθερία περιέχει την ελευθερία τού να αγνοούμε ότι οι επιλογές ενός επηρεάζουν την άλλη. Η ελευθερία που ενδιαφέρει το κομβόι είναι η ελευθερία της αγοράς να λειτουργεί χωρίς να έρχεται σε σύγκρουση με συνδικαλιστές οργανώσεις και κυβερνητικό έλεγχο ο οποίος καλύπτει την υγεία και την ασφάλεια των εργατών. Εν ολίγοις, το κομβόι είναι λαϊκό κίνημα μόνο στα λόγια: στην πραγματικότητα είναι η λαϊκίστικη πλευρά της Δεξιάς, η οποία υπονομεύει την πραγματική εργατική αλληλεγγύη.

 

 

 

Διαβάστε επίσης

Δίκη Πολύκαρπου Γεωργιάδη: μια κακόγουστη φάρσα της «Αντιτρομοκρατικής»

Ενάμιση χρόνο πριν, την Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2020, ο αγωνιστής Πολύκαρπος Γεωργιάδης…

Εντουάρ Λουί: «Ενάντια στον φασισμό, θα πάω να ψηφίσω έναν υποψήφιο που μισώ βαθιά»

Τον Εντουάρ Λουί, μια από τις πιο μαχητικές φωνές υπέρ της εργατικής…