Μια έρευνα από τη Διεθνή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές
Οι εργοδότες και οι κυβερνήσεις δίνουν υπερβολική έμφαση στην τεχνολογία για να αντιμετωπίσουν την κλιματική αλλαγή και όχι αρκετή στους εργαζόμενους. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε νέα έρευνα που διενήργησε η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF).
Οι ίδιοι οι εργαζόμενοι είναι σε καλύτερη θέση να υλοποιήσουν στην πράξη τις απαραίτητες αλλαγές στις μεταφορές, αναφέρει η έκθεση, η οποία καθορίζει ένα πλαίσιο αλλαγών που περιλαμβάνει, και είναι δίκαιο, τους εργαζόμενους — μια δίκαιη μετάβαση.
«Η κλιματική αλλαγή είναι ένα τεράστιο ζήτημα που απαιτεί επείγουσα δράση», δήλωσε η Alana Dave, Διευθύντρια Αστικών Μεταφορών του ITF. «Αλλά, εάν οι εργαζόμενοι αποκλειστούν από τη συζήτηση, οι εργοδότες και οι κυβερνήσεις κινδυνεύουν να κάνουν λάθη, τόσο στην αποτελεσματικότητα της δράσης για το κλίμα, όσο και στην ανάπτυξη των συστημάτων μεταφορών».
«Είμαι ιδιαίτερα ανήσυχος που βλέπω εργοδότες να χρησιμοποιούν περιβαλλοντικά επιχειρήματα για να δικαιολογήσουν αμφισβητούμενες τεχνολογικές αλλαγές. Για παράδειγμα, η έρευνα διαπίστωσε ότι πολλοί έχουν εισαγάγει την αυτοματοποιημένη έκδοση εισιτηρίων, με το πρόσχημα της δράσης για το κλίμα. Στην πράξη, αυτό πετάει τους ανθρώπους έξω από τη δουλειά και δημιουργεί προβλήματα στους ταξιδιώτες, αλλά δεν βοηθάει σε τίποτα το περιβάλλον».
Ευκαιρία βελτίωσης των συστημάτων μεταφορών
Η ταχεία αλλαγή, για παράδειγμα από ντίζελ σε ηλεκτρικά λεωφορεία, θα είναι απαραίτητη τους επόμενους μήνες και χρόνια. Ωστόσο, αυτή είναι επίσης μια ευκαιρία να γίνει μια στροφή προς τις δημόσιες συγκοινωνίες, βελτιώνοντας τις υπηρεσίες και καθιστώντας τις πιο βιώσιμες, αναφέρει η έκθεση.
Η έρευνα συνέλεξε απόψεις από εργαζόμενους στις αστικές μεταφορές σε έξι πόλεις στον Παγκόσμιο Νότο, όπου αναμένεται ότι η δράση για το κλίμα να είναι πιο δύσκολο να επιτευχθεί, λόγω της φτώχειας και των διαρθρωτικών οικονομικών περιορισμών, μεταξύ άλλων παραγόντων. Οι πόλεις είναι: Σεμπού (Φιλιππίνες), Χαϊντεραμπάντ (Ινδία), Τζακάρτα, Ινδονησία), Ναϊρόμπι (Κένυα), Μπογκοτά (Κολομβία), Σαντιάγο (Χιλή).
Μια κλιματική νίκη για τους Φιλιππινέζους οδηγούς
Η έκθεση άκουσε τόσο κριτικές όσο και προτάσεις από εργαζομένους σε κάθε πόλη. Ένα από τα καλύτερα παραδείγματα ήρθε από το Σέμπου στις Φιλιππίνες. Εδώ, παραδοσιακά, ιδιώτες χρησιμοποιούν μικρά λεωφορεία, που ονομάζονται Jeepneys (αρχικά αναπτύχθηκαν από τα αμερικανικά Jeep του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου). Το 2016, ένας βάρβαρος νόμος της κυβέρνησης των Φιλιππίνων έθεσε εκτός νόμου τα πετρελαιοκίνητα Jeepneys, παρόλο που οι περισσότεροι οδηγοί δεν είχαν τους πόρους για να κάνουν την αλλαγή σε ηλεκτρική ενέργεια.
«Είδαμε ένα εξαιρετικό παράδειγμα συνεργασίας εργαζομένων», είπε η Alana Dave. «Η Εθνική Συνομοσπονδία Μεταφορών (NCTU) στις Φιλιππίνες οργάνωσε πρώτα τους οδηγούς Jeepney σε απεργία, για να απαιτήσουν μια μεταβατική περίοδο. Όταν το πέτυχαν αυτό, το σωματείο οργάνωσε τους εργαζόμενους σε συνεταιρισμούς, ώστε να πληρούν τις προϋποθέσεις για κρατική βοήθεια, που σημαίνει ότι θα μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά να αναβαθμίσουν τα οχήματά τους».
Οι Φιλιππίνες βασίζονται στην Jeepneys ως μέρος του δικτύου δημόσιων συγκοινωνιών τους. Τα αρχικά σχέδια της κυβέρνησης θα σήμαιναν έως και 500.000 οδηγούς χωρίς δουλειά και θα είχαν αποδεκατίσει το σύστημα των δημόσιων μεταφορών.
«Αντίθετα, είδαμε εργάτες να οργανώνονται για να δημιουργήσουν μια πιο δημοκρατική προσέγγιση για τα μέσα μαζικής μεταφοράς, με καθαρή ενέργεια», είπε η Alana Dave. «Οι Φιλιππίνες μπορούν να συνεχίσουν να βασίζονται στα Jeepney, αλλά τώρα είναι όλα ηλεκτρικά.
«Χωρίς τη συμμετοχή των εργαζομένων, αυτή η κλιματική δράση θα ήταν καταστροφή για τις δημόσιες συγκοινωνίες στις Φιλιππίνες. Αντί γι’ αυτό, είχαμε έναν θρίαμβο. Ελπίζω να μπορέσουμε να εφαρμόσουμε αυτό το μάθημα σε όλο τον κόσμο.»
Ολόκληρη η έκθεση A just transition for urban transport workers, περιέχει περισσότερες λεπτομέρειες για την ιστορία των εργαζομένων στα Jeepney και άλλες περιπτώσεις από τον Παγκόσμιο Νότο:
16.03.2022
Μετάφραση: Κυριακή Κλοκίτη